Sunday, August 30, 2009

Pantauan Gua Terhadap Kuih.


Bagi gua, perkara yang wajib tiap kali ke bazaar adalah murtabak dan kuih. Sepanjang seminggu berpuasa ni, gua ingat dah dua tiga bazaar gua redah. Semua okay, gua tak ada nak komplen. Tapi hari ini punya bazaar, gua rasa nak komplen sikit. Biasanya tiap kali gua beli kuih, gua akan cakap ayat yang sama,

"Bagi kuih ni ha singgit."

Lalu akak atau brader yang berkenaan akan bungkus kuih tersebut untuk gua. Dan selalunya gua takkan sebut langsung nama kuih pasal gua dilahirkan di bumi ini hanya untuk mencekik, bukan kasi hapal nama kuih. Agak berkaler saja gua sapu. Tapi ini hari gua guna ayat yang sama juga, tapi gua akan dapat reply macam ni,

"Kuih satu 40 sen. Abang nak berapa biji?"

Gua menung sekejap. Apahal kuih jual ikut biji? Setelah berkira-kira dengan poket seluar, gua setuju ambil bilangan standard, Tiga. Tapi part yang gua tak sedap hati pasal semua kuih muih feveret gua dah naik harga 20 sen. Hari ni gua pulang ke rumah dengan 3 jenis duit syiling.

"Sudilah rasa kuihku, pilihlah yang mana satu." - Sharifah Aini, Suasana Hari Raya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.