Tuesday, August 25, 2009

Kisah Klasik MMU #5.

Gua dulu pandai. Bijak sifir. Setakat sifir 12 tu pejam mata pun gua boleh baca. Tapi gua sampai sekarang lagi tak reti baca sifir sambil menari. Gua jeles dengan Siti Sifir. Entah dah umur berapa agaknya dia sekarang. Ah, cerita pasal Siti Sifir pula. Sebenarnya, kerana kepandaian gua, gua dapat masuk MMU dengan biasiswa Telekom. Fuh, bangga gila dapat biasiswa. Rasa tampan.

Sebelum dinobatkan sebagai pemegang amanah biasiswa Telekom, gua dijemput ke satu kursus Telekom untuk diberi taklimat serba sedikit tentang biasiswa. Sujak pun ada. Sampai sana, gua tengok semua budak-budak pandai. Masa taklimat, speaker tu tanya sama sorang mamat berapa pointer dia. Dia kata 4 Flat. Yang lain ada 3.7, 3.8 pun ada. Hati gua berbisik celaka. Mujur gua duduk baris belakang.

Oh, gua lupa nak kerek satu benda. Kursus ni buat dekat A'Famosa Resort, Melaka. Amacam? Eksklusif tak? Masa untuk acara penyampaian amanat biasiswa, sekali lagi gua duduk table belakang. Kali ni dia buat cara banquet. Ala, yang meja susun banyak-banyak macam orang kahwin dekat hotel tu. Tujuan gua duduk belakang kali ni berbeza dari tadi. Sekarang pasal makanan dia letak satu meja besar di belakang gaya buffet. Dah gua meja belakang, apa lagi, tangan gua capai saja la apa yang dapat. Sepanjang taklimat mulut gua menguyah. Habis taklimat pun gua kasi kunyah lagi.

Sudah makan, semua beredar ke shuttle untuk dihantar ke rumah masing-masing. Ya, gua duduk rumah dekat sana. Gua dengan Sujak dapat master bedroom. Siapa yang datang buat muka tak puas hati nak tumpang semua kena halau. Oh, berbalik kepada shuttle tadi. Kalau lu orang tak tau, shuttle ni macam bas tak ada tingkap. Yang macam dekat Zoo tu. Nak jadikan cerita, shuttle yang gua naik memang steady. Dia pecut lain macam. Gua apa kisah. Gua lelaki.

Sambil shuttle tu bergerak, gua layan angin segar A'Famosa. Tenang gua rasa. Kawasan rumah pun nampak macam dah tak jauh dah. Sebelum masuk kawasan perumahan, ada satu pondok guard. Palangnya di angkat separuh, muat-muat kereta nak lalu. Drebar shuttle gua tetap maintain kelajuan. Gua tak cemas, tapi gua keliru. Gua rasa mungkin dia saja nak buat brek kecemasan bagi makwe-makwe yang ada dalam shuttle kagum dengan skill beliau memandu shuttle. Sekali............ PRANGGGG!!! Bumbung shuttle terkena palang. Guard yang sedang bertugas terkejut beruk. Padan muka, siapa suruh tidur masa bertugas.

"Oi! lu buta ka tak nampak palang!" Sound guard sambil kesat air liur di pipi.

"Dah lu tak buka apa pasal!!" Drebar shuttle sound balik cover malu.

"Takut sakit baik pergi mati." - Spider, Ngam Ho.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.