Monday, September 28, 2009

Beautiful Life.


Aku belek-belek playlist aku. Aku jumpa lagu B'z. Tajuk Beautiful Life. Try pasang seround. Dah pasang seround set infinite loop pula. Dengar sampai puas hati. Sambil-sambil dengar tu, aku teringat zaman aku sekolah dulu. Drama Beautiful Life ni, drama jepun yang first aku tengok. Nak tengok drama ni punya pasal, aku sanggup bangun pukul 12 malam. Masa tu kalau tak silap aku drama ni tayang dekat ntv7.

Sebab ni first drama aku tengok. Maka ending nya masih belum boleh dikira stereotype. Dulu masa aku tengok episod last, malam tu terus tak boleh tidur. Frust habis dengan ending dia. Tapi kemudian bila aku tengok balik masa aku dekat MMU, baru aku faham rupanya apa yang drama ni nak cuba sampaikan. Lepas habis marathon drama ni, terus menung hisap rokok sambil pandang langit.

Kalau orang tanya apa cita-cita aku, jawapan standard nak puaskan hati orang adalah 'engineer'. Tapi sebenarnya cita-cita aku bermusim. Lepas tengok drama ni dulu, aku terus rasa nak jadi 'hair stylist' atau dengan bahasa mudahnya, tukang gunting rambut. Bunyi macam maple gunting rambut pula. Selain daripada berniat nak jumpa makwe cute berkerusi roda, aku sebenarnya tertarik dengan gaya rekaan rambut yang dia orang reka. Berseni habis. Pernahlah juga aku cuba sketch bentuk rambut dulu. Tapi jenis rambut paling susah nak reka ialah rambut lelaki macho. Rambut perempuan senang, ada sentuhan listrik sikit dah jadi.

Satu benda lagi yang aku minat dalam cerita ni, motor Takuya. Motor Yamaha jenis apa aku pun tak ingat tapi sejak tu aku minat motor gaya macam tu. Nak cerita tak reti tapi kalau nampak aku tau lah aku suka. Aku ingat nanti kalau ada rezeki aku nak angkat motor jenis tu juga. Kalau dapat yang dah barai pun aku tak kisah. Boleh aku belajar bikin motor kasi elok. Salah satu dari golden dream aku juga tu.

Aku ni kadang-kadang agak peka juga dengan struktur ayat. Lagi-lagi masa tengok cerita. Aku dapat tangkap mana ayat-ayat menarik yang sesuai di buat quotation. Orang lain tengok sekali lalu mungkin tak rasa apa. Tapi aku dapat rasa penulis skrip tu puas dengan ayat yang dia reka. Ayat yang aku ingat masa Takuya cakap pada makwe tu bunyinya lebih kurang macam ni;

"Apa agaknya rupa langit dari kerusi roda awak."

Lepas cakap dia terus cangkung dan tengok langit sama makwe tersebut. Terbaik. Pendek dan artistik. Kalau nak kira dari psychologicalnya pula, orang kurang upaya selalunya tak suka pada simpati, tapi konteks ayat dia penuh direct, tak pura-pura dan dalam masa yang sama cuba nak mengenali hati makwe tersebut dengan lebih mendalam. Ades, gua start jiwang pula. Nampak sangat lama tak karok. Apa-apa pun drama ni memang terbaik.

"kimi no kimochi shiru made" - B'z, Beautiful Life.

Foto dikopi dari sini.

1 comment:

  1. time depa tayang kt tv dlu masa tu aku tgh skolah rendah g..
    antara drama jepun yg paling aku minat..
    minat nyer pasal, smpai aku beli die nye boxset epsiod 1 smpai 8..
    trbaekkkk...........

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.