Wednesday, September 16, 2009

Berabuk Skipping Lon-don.

Ada satu hari tu, aku palat gila dengan sorang minah dalam fesbuk. Orang dah dua tiga komen cakap melayu, dia belasah cakap inggeris. Last sekali entah apa pasal dia sentap, dia kutuk semua orang dalam inggeris juga. Bukan main lagi skipping london dia tu. Apa dah tak reti nak cakap melayu ke apa? Serius gua tak kagum langsung lu cakap inggeris. Aku saja tak balas cakap inggeris, biar dia sedar sikit yang dia tu Melayu makan belacan.

Oleh kerana palat, aku pun post status begini, 'Gua tak respek langsung orang Melayu cakap inggeris sama gua'. Aku pun tak rasional juga post macam tu. Ada lah juga sorang mamat sentap tengok post aku. Siap balas dalam post status dia, 'I used to speaks english everyday. So if you're not satisfied, grow some balls and talk to me directly'. Lebih kurang macam tu la ayat dia. Aku tak ingat sangat tapi aku dapat bajet dia sentap dengan statement aku. Apa lagi, kalau aku tak reply post dia karang, tak ada 'balls' pulak aku kan. Jadi dengan konfiden nya reply balik post dia. Aku terangkan sebab aku post dan aku minta maaf kalau terasa. Dia tak reply balik. Ceh, suruh orang grow some balls sendiri tak ada balls nak reply balik. Baik gua tak payah minta maaf kalau macam tu. Lu tak reply tanda lu betul punya ignore sama gua. Paling kurang pun kalau lu reply tak puas hati sama gua, gua boleh terima lagi. Ini senyap. Suruh orang grow some balls, balls lu sendiri kecut. Pigi dah.

Aku bukan apa, aku cukup palat tengok anak bangsa sendiri tak hormat bahasa sendiri. Kalau orang berbahasa melayu dengan kau, kau jangan lah mengada-ngada nak cakap inggeris. Kadang-kadang kita ni sebenarnya segan nak cakap yang kita ni tak reti speaking, sendiri faham lah. Jangan nak berlagak sangat. Kalau orang macam gua ni lain lah, boleh la juga speaking sikit. Tapi gua sebenarnya gua lagi suka cakap melayu. Kalau dah keliling gua cakap inggeris takkan gua nak cakap melayu juga, ye tak?

Ha, baru gua teringat dulu ada sorang makwe gua nak try sembang. Gua saja speaking. Tak jadi sembang mat. Kalau gua fikir-fikir balik, gua rasa macam celaka pun ada. kalau bahasa inggeris dia, douchebag. Sejak insiden itu hari gua dah tak berapa nak kagum sangat skipping london, walaupun gua tau kalau terer skipping london ni, konklusi dia adalah, 'chicks dig it!'. Betul gua tak tipu. Lu buka la fesbuk tu. Kalau ada mamat yang layan novel inggeris sepanjang hidup dia, dan bila dia post something dalam inggeris, tiga empat chicks akan tekan option 'like' dan kasi komen tak ada kena mengena dengan status atau tak reti macam mana nak reply balik ayat masyuk mamat berkenaan. Ah, sudahlah. At least if you can reflect back on his words or give something that level with his thought, you should be worth it to be called an educated women. Perempuan macam tu serius gua respek. Tak mengada-ngada.

Tadi pun, gua ada selongkar kerja-kerja lama sepanjang aku belajar ni. Sedar-sedar dah dua tahun lebih aku belajar kat sini. Allhamdulillah la semua berjalan lancar. Aku pun dah serik dengan kegagalan lama. Sampai bila lagi kita nak hidup bawah roda. Kadang-kadang nak juga rasa duduk di atas. Selongkar punya selongkar, aku jumpa dua ketul slide presentation aku dulu. Satu slide professional communication, satu lagi slide technoprenuer. Dua-dua aku ada kasi present. Skipping London lah bai. Masa ni, aku rasa aku tengah semester tiga. Banyak budak kelas baru. Tak berapa nak rapat sangat masa ni. Baru kenal. Dua semester sebelum tu pun aku masih tak bercampur sangat. Hati masih dekat MMU lagi. Nak buat macam mana. Aku dapat rasa lah masa aku present tu macam budak kelas tumpu habis dekat aku. Cuak gila cakap lu. Apa pasal present budak lain lu orang boleh bantai tidur, time gua pula lu orang jaga? Sebab paling kukuh yang dapat gua fikir, dia orang tak boleh terima kutu macam gua boleh skipping london.


Gua sedar, kutu macam gua ni mana nak campur dengan budak high class. Tapi lepas present tu sampai sekarang gua rasa selesa berkawan dengan classmate gua. Semua pun kutu macam gua juga. Lu orang mesti pernah dengar, 'You never get a second chance to make a first impression'. Atau quote yang lebih kurang sama lah. Gua tahu semua benda tu, tapi gua saja suka serabai. Baju seluar semua bundle. Kasut season. Jam putus berseletep sekarang dah retak pula. Rambut panjang tak reti sikat. Gua bukan apa, gua fikir selagi gua tak berduit sendiri, gua tak akan belanja duit gua untuk barang-barang mahal semua ni. Kereta gua pun gua tak make-up. Nak tukar enjin Evo, nak masuk turbo jauh sekali. Duit gua mantain kereta tu bulan-bulan ada lah. Lain-lain gua perhabis dekat makan nasi sama rokok. Dan kadang- kadang karok.

Tapi nak buat macam mana kan? kalau orang mula-mula tu dah tengok lu macam kutu, orang takkan expect langsung yang lu ni 'civil'. Nasib baik badan gua tak kurus, kalau tak mesti orang dah cop gua mat dadah. Satu saja benda gua pegang dari dulu sampai sekarang, lu pandang serong sama gua sekarang, lagi dua tiga tahun lu tengok gua macam mana rupa. Masa tu kalau lu baru tiba-tiba nak buat baik sama gua, lu silap besar.

"Apa dulu kau tak pergi sekolah ka? Kau tak boleh eja ini ha? Sheriff lah." - Sheriff Labi, Labu Labi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.