Wednesday, May 13, 2009

Aku Lagi Dramatik.

1997

Aku pandang jam. Lagi limit 'bering' nak bunyi. Kepala aku sudah jauh merewang dengan keenakkan ais pop asam boi dekat depan sekolah. Tambah lagi di tengah panas terik ini. Dia punya nikmat wa cakap lu... Perghh. Aku dah siap boleh bayang, asam boi tu aku nak sapu last sekali bila air asamnya habis. Aku lihat sekeliling. Budak-budak semua dah standby nak angkat beg.

KRINGGG.....

Habis beterabur semua budak-budak berlari. Macam kambing terlepas kandang. Aku turut tidak membuang masa. Bersepah juga aku lari. Tapi aku dah susun taktik awal-awal lagi. Tangga depan confirm penuh. Aku lari pecut ikut tangga belakang sorang-sorang.

Sampai saja di pagar belakang sekolah, dari jauh, aku nampak dah ada dalam sepuluh lebih budak berkerumun dekat pak cik jual ais pop. Perghh, menyirap jantung aku. Jangan lah ais pop asam boi aku habis! Aku teruskan pecutan dengan posisi tunduk 75 darjah. Cikgu PJ aku yang ajar. Bagi lawan angin katanya.

Aku dapat rasakan yang langkah aku semakin laju. Lari punya lari, tiba-tiba aku rasa kaki aku dah tak jejak tanah lagi. Dum! Terjelepuk aku ke dalam longkang besar. Suasana hingar tiba-tiba menjadi sunyi. Pak Cik jual ais pop datang menghampiri aku.

"Anak tak apa-apa?" Tanya Pak Cik ais pop dengan penuh keikhlasan.

Aku yang berada dalam posisi kaki ke langit perlahan-lahan menghulurkan duit syiling dua puluh sen sambil berkata, "Ais pop asam boi satu."

"Cause gravity can never pull me down." - Butterfingers, Girl Friday.

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.