Saturday, January 29, 2011

Esok OT bhai.

Esok gua OT. Bangla cuti pergi joli pun apa gua kisah.

Minggu ni selesa sikit la gua bekerja. Bos gua pun angin baik. Entah macam mana jadi kamcing gua tak tau tapi apa yang gua tau, kerja mesti kasi ikhlas, tugas disuruh jangan lupa buat. Gua rasa dah macam pekerja contoh bila asyik kena puji. Riang juga lah ulu hati bila kena puji.

Sebenarnya, gua hari-hari pasang taktik. Gua tau gua bukan kaki ampu mulut. Canang sana sini. Gua nak buka cerita pun tak reti. Apa yang gua buat?

1) Muka tekun, muka senyum.

Mimik muka kena praktis. Tapi sebab gua jenis tak banyak cakap, gua memang ada bakat natural buat mimik muka. Masa kerja, gua buat muka tekun. Kalau tak boleh buat, gua panggil member gua. Tak boleh juga gua panggil bos. Tapi tu kena usha line dulu lah. Jangan main redah tanya saja.

Bila orang lain melawak. Kalau gua rasa lawak dia basi, gua senyum saja. Tak pun keh keh hujung tekak. Bila orang gua tak suka buat jelingan merenyam, gua buat tak nampak. Pergi mampus sama lu. Kalau lawa tak apa la der. Ini.... ah, malas gua cerita. Bukan masalah gua memilih lawa ke tidak, ni masalah lu dah tua bhai. Nak cari anak ikan agak-agak lah. Gua rock der. Penting maruah dari wang ringgit. Tak senonoh sungguh.

2) Kalau tak ada kerja, buat-buat ada kerja.

Bukan soal lu nak kipas bos ke apa. Ini soal lu nak jaga hubungan lu dengan bos lu je. Gua tak suka cari musuh. Tapi kalau gua betul, memang gua tegakkan kebenaran gua. Nak takut apa kalau lu betul? Janji lu buat kerja ikhlas, semua tak ada masalah bagi gua.

3) Kalau salah otak mau cepat cover line.

Kalau gua terbuat salah, gua akan cari reason untuk cover line. Kalau bos tak nampak, gua betulkan seberapa segera. Kalau kantoi, gua buat muka seposen. Kalau kena marah jangan melawan dan angguk saja. Paling kurang pun gua moral down sampai balik saja.

4) Elak dari bertembung dengan upper boss.

Upper Boss ni kadang-kadang suka up budak-budak praktikal walaupun benda kecil. Ada sekali gua kena puji dengan upper boss, boss gua dan senior yang lain terpaksa tepuk tangan pada gua. Member gua yang susah payah tunduk bawah conveyor sampai baju kotor pun tak kena puji. Tugas gua catat readings dan report abnormalities pada boss. Gua rasa gua kena puji sebab gua speaking der. Gua kalau cemas kena present, memang gua lupa cakap melayu. Bukan gua nak buat lawak Sharifah Amani, tapi sebab gua dah kebas kena present speaking english masa dekat U dulu. Tapi serius gua rasa lain macam hari tu. Sejak kes hari tu, Gua seboleh-boleh nak elak dari bercakap dengan upper boss gua.

5) Jangan rehat selagi boss tak rehat.

Gua bukan kisah sangat nak pergi kantin rehat der. Member-member gua je suka pressure gua ajak rehat. Ikutkan satu hari tak jejak kantin pun tak kisah. Asal gua dapat smoke dan bantai air watercooler sesuka hati gua dah cukup. Lepas gua settle satu kerja saja, gua akan keluar senyap-senyap hisap rokok. Gua tak ajak member pun. Time kerja gua suka buat perangai solo. Itu yang member gua kadang-kadang terasa hati sama gua. Tapi gua kalau time kerja, kalau boleh gua nak space gua sendiri. Kalau masa nak hisap rokok pun kalau boleh gua tak mau berbual pasal dalam kepala otak gua akan sibuk rangkul strategi seterusnya.



Sial! Dah pukul satu. Gua nak baring sambil berangan kejap.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.