Tuesday, March 16, 2010

Lesu.

Pukul 3.49 pagi. Gua baru sudah bedal nasi putih sama ikan kukus. Sekarang gua tengah smoke sambil menaip. Lain macam gua bergurau dengan perut gua hari ni. Ikan kukus bhai! Siapa berani tolak tepi.

Malam ni lesu-lesu otot lengan gua masih tak hilang lagi. Nak angkat segelas teh o panas pun gigil lagi. Ini semua punca dari Kecik yang ajak gua main Nintendo Wii semalam. Boleh tahan bersukan juga lah main Wii ni. Gua sebagai olahragawan amatur memang banyak menunjukkan sikap kesukanan yang tinggi dan sudahnya habis basah kuyup satu badan mandi peluh.

Nak kepak tangan kebelakang pun pedih sekarang. Tak campur gua batuk-batuk lagi. Belen demam kura-kura minggu lepas. Gua dah cuba kurangkan hisap rokok. Tapi tak jadi juga. Gelisah dia lain macam. Macam orang putus cinta lah lebih kurang agaknya.

Hari adalah dalam sepuluh biji gula-gula Hacks gua kunyah. Batuk gua tak hilang juga. Minggu sudah gua dah telan ubat batuk sebotol. Haram jadah tak lut langsung. Kebal sungguh virus batuk ni. Bila kena air cond saja mula lah gua nak berkohok.

Orang lain demam minta simpati dalam fesbuk. Banyak assignment sampai tak cukup tidur pun nak minta simpati dalam fesbuk juga. Yang banyak lagho tak baca buku esok nak kuiz pun nak tulis dalam fesbuk juga. Perangai macam karipap angin. Nampak enak di luar tapi rupanya cuma angin semata.

Gua tak ada lah nak merungut banyak dalam fesbuk tu. Tak rokes langsung merungut-rungut. Nak merungut pun pergi lah lepak mapley order teh tarik segelas, lepas tu merungut lah kau sampai dua tiga jam. Tak ada mapley tu nak usha tajam pun.

Lagi satu gua ada perasan, orang kita juga lah. Wah, bukan main speaking london lagi dalam fesbuk. Sesama sendiri pun nak speaking london. Itu gua tak kisah lagi. Mungkin dia dah biasa cakap london sama family dia. Ni masalahnya yang gua kenal ni. Gua sendiri tau dia orang ni berterabur bila speaking london. Gua dengar pun gua gelak dalam hati, jaga hati member punya pasal. Tapi dalam fesbuk lu bukan main lagi speaking. Cakap Melayu sudah. Apa nak malu. Tak ada rupa orang bodoh punya kalau cakap Melayu.

"Yang kurik itu kendi, Yang merah itu saga, Yang bak itu budi, Yang indah itu bahasa."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.