Tuesday, October 13, 2009

Misteri Kotak Ajaib.

Amaran: Kalau tak ada basic engineering jangan baca. Bahaya!

Dekat lab PLC (Programmable Logic Controller) gua, ada sebuah kotak yang cukup misteri. Nama kotak ni adalah 'Magic Box'. Menurut lecturer gua, kotak ni mampu menukar arus elektrik kepada bait-bait digital dengan bantuan PLC.

Satu hari, gua sama teammate gua nak try setup analog input guna magic box. Gua selak-selak kitab buruk gua dan tunjuk cara-cara sambungan kepada teammate gua. Teammate gua pun pasang seperti gambar rajah yang gua conteng pada kitab gua. Tiba-tiba teammate gua kompelin. Katanya tombol magic box tak berfungsi. Habis pulas pun meter dia tak naik.

Gua rasa pelik. Tempoh hari masa lecturer gua buat demo jadi saja. Apa gua salah lukis ladder ke? ('Ladder Diagram' pula merupakan circuit diagram yang dilukis di komputer dan mampu membaca semua gerak geri PLC). Gua mula gusar. Tarikh dateline hampir tiba. Projek gua tak siap-siap juga.

Petua orang tua-tua, kalau peti tv gambar rosak, ketuk-ketuk sikit tepi dia nanti elok lah. Petua ni nyata mujarab sama monitor CRT gua dan gua guna cara yang sama juga pada magic box tersebut. Gua berdehem dan ketuk lebih kurang. Sekali lagi gua cuba pulas tombol dia. Meter dia tak naik juga.

Gua cabut semua wayar dan gua belek-belek magic box tu. Macam orait saja magic box ni. Gua cuba goncang. Ada bunyi biji-biji. Ni mesti ada resistor ke, kapasitor ke yg tercabut ni. Gua bilang sama teammate gua, gua tak sedap hati tengok magic box ni. Gua suruh diorang tukar lain.

Lepas tukar lain, teammate gua sambung balik macam tadi. Tak jalan juga. Gua naik hairan. Kemudian gua mengambil keputusan untuk memeriksa sambungan pada PLC yang teammate gua bikin. Semua betul, semua macam dalam gambar. Untuk mengelak malu, gua curi-curi tengok suis utama pada meja. Lampu menyala, nasib baik. Check punya check, akhirnya misteri terbongkar.

"Aduyai... Kau salah sambung lah ni. Orang sambung kat 24DC bukan 24AC! Patut ah tak jalan."

"Hahaha... Mana aku nak tau... dah kau tulis sambung dekat 24 je kat dalam buku tu...."

"So I look in your direction, but you pay me no attention, do you?" -Coldplay, Shiver.

2 comments:

  1. ade ala2 citer Memento.."follow the notes"...lu kena layan citer nih.

    ReplyDelete
  2. Owh.. Best ke? Gua tengok brader Obefiend tu rate movie tu paling tinggi.. ni sekarang lu pulak suggest...

    Lu simpan la dlm laptop dulu cerita tu... nanti bila lepak oldtown boleh la gua sedut...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.