Friday, February 20, 2009

Monolog Sibuk Si Pendusta.

Bila saya mula sibuk, sekeliling saya mula jadi serabut.
Timbunan coretan harian sudah makin tak terkawal.
Setiap bit abjad yang dilakar sering bertukar gaya.
'Double You' dan 'Omega' kerap mengalami kekeliruan identiti.
Sering kali bercanggah fungsi.

Bila saya mula sibuk, saya mula huru hara.
Jarum jam sangat cemburu kepada saya.
Jarum minit pun jelak, apatah lagi jarum saat.
Bencinya pada saya sehingga berlari pun tak cukup tanah.
Mereka tiga saudara memang sepakat.

Bila saya mula sibuk, logik suka menyakat.
Segala cadangan akal dibidas kemas.
Bila pendapat akal dilimitasi, dia cepat cemas.
Sudahnya akal selalu mati kutu.
Tunduk pada logik yang selalu bias.

Bila saya mula sibuk, segala benda berubah anatomi.
Anatomi nya ibarat lakaran yang penuh hambar.
Rias telefon bimbitku tak ubah seperti Winston 20's.
Kunci rumah seringkali disalah sangka.
Merajuk pula kunci kereta.

Bila saya mula sibuk, saya mula tidak peka.
Potret sekalian manusia seakan sama.
Puas perhati namun terleka jua.
Radar BPR juga semakin susut radiusnya.
Tapi labelnya tetap sama, My Unintended.

Bila saya mula sibuk, jejari suka terkebil.
Selalu meronta hendak berdansa.
Tapi saya tidaklah setanding Obama laranya.
Sesekali masa emas ini terembas juga.
Apalah sangat dengan sibuk buatan ini.


"A cloud hangs over and mutes my hapiness" - Incubus, Anna Molly.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.